Το 2ο Γενικό Λύκειο Νέας Ιωνίας Μαγνησίας ολοκλήρωσε με επιτυχία την συμμετοχή του στο πρόγραμμα ERASMUS + με τίτλο: “I Challenge The Age With STEAM”, στο ποίο συμμετείχαν σχολεία – εταίροι της Πολωνίας, της Τουρκίας με συμμετοχή 2 σχολείων, της Λετονίας, και της Εσθονίας.
Σκοπός του έργου ήταν η δημιουργία ενός συνεργατικού περιβάλλοντος για την επικοινωνία, την ανάπτυξη της δια βίου μάθησης στην επιστήμη, τα μαθηματικά και την τεχνολογική εκπαίδευση και την ενσωμάτωση των ψηφιακών δεξιοτήτων στην διδακτική πρακτική. Στο πλαίσιο του έργου πραγματοποιήθηκαν διάφορα εργαστήρια, εκθέσεις και διακρατικές συναντήσεις εκπαιδευτικών και μαθητών. Ως αποτέλεσμα του έργου, δημιουργήθηκε ένας πλήρης οδηγός με 120 σχέδια μαθήματος διαφορετικών εκπαιδευτικών διαθεματικών ενοτήτων (20 ανά χώρα), για την εις βάθος κατάκτηση της εκπαιδευτικής τεχνικής STEAM. Ο απώτερος στόχος ήταν η ενσωμάτωση των σχεδίων αυτών στην καθημερινή διδασκαλία ώστε να καταστεί ελκυστικότερη και αποτελεσματικότερη για διδάσκοντες και διδασκόμενους.
Το STEAM έχει να κάνει με τη σύνδεση των “κουκκίδων” μεταξύ των όλων των δεξιοτήτων, χρησιμοποιώντας τόσο δημιουργικότητα όσο και λογική, ήπιες, αδρές και τεχνικές δεξιότητες. Κάνοντας την επιστήμη, την τεχνολογία, τη μηχανική και τα μαθηματικά πιο οπτικά και δημιουργικά, οι μαθητές μπορούν να δουν τις συνδέσεις μεταξύ του γνωστικού αντικειμένου και της αληθινής ζωής και να επεκτείνουν τη σκέψη τους δημιουργώντας γνωστικούς συσχετισμούς μεγάλης χρονικής διάρκειας. Δείχνει επίσης στους μαθητές πόσο ευέλικτες και πολύτιμες είναι οι τέχνες και τους πολλούς τρόπους με τους οποίους χρησιμοποιούνται οι καλλιτεχνικές δεξιότητες σε διαφορετικά τεχνικά επαγγέλματα.
Το STEAM είναι μια ολοκληρωμένη προσέγγιση στη μάθηση που απαιτεί μια σκόπιμη σύνδεση μεταξύ προτύπων, αξιολογήσεων και σχεδιασμού/υλοποίησης μαθήματος. Οι πραγματικές εμπειρίες STEAM περιλαμβάνουν δύο ή περισσότερα αντικείμενα από την επιστήμη, την τεχνολογία, τη μηχανική, τα μαθηματικά και τις τέχνες που πρέπει να διδάσκονται ΚΑΙ να αξιολογούνται μεταξύ τους. Η έρευνα, η συνεργασία και η έμφαση στη μάθηση βρίσκονται στο επίκεντρο της προσέγγισης STEAM.
Σε εναρμόνιση με το στρατηγικό σχέδιο “Ευρώπη 2020” , τα μαθησιακά αποτελέσματα του έργου αυτού, κατάφεραν να μεταλαμπαδεύσουν στους συμμετέχοντες κίνητρα απόκτησης ικανοτήτων στις επιστήμες, την τεχνολογία, τη μηχανική και τα μαθηματικά (STEM), λαμβάνοντας υπόψη τη σύνδεσή τους με τις τέχνες (ART), τη δημιουργικότητα και την καινοτομία και παρακινώντας περισσότερους μαθητές , ιδιαίτερα κορίτσια, να επιλέγουν σταδιοδρομίες STEAM. Τα μαθησιακά αποτελέσματα του έργου “I Challenge the Age with STEAM”, επέφεραν αύξηση και βελτίωση του επιπέδου όλου του εύρους των δεξιοτήτων σε όλα τα στάδια εκπαίδευσης και κατάρτισης, σε όλες τις ομάδες μαθητών όπου εφαρμόστηκαν.
Οι δείκτες αξιολόγησης των μαθησιακών αποτελεσμάτων του έργου, μας έπεισαν ότι μια διεύρυνση του προγράμματος σπουδών εμπλουτισμένου με μεθοδολογία STEAM στα διδακτικά του αντικείμενα, συμβάλλει τα μέγιστα στην δημιουργία μιας έξυπνης, βιώσιμης και χωρίς αποκλεισμούς κοινωνίας εφοδιασμένης με προσόντα και δεξιότητες απαραίτητα για την απασχόληση, παραγωγικότητα και κοινωνική συνοχή και στην ενίσχυση των προσωπικών και επαγγελματικών προφίλ των μαθητών.